Hasonlítgattam itt az aromaterápia elemeit a buddhista panteon egyes alakjaihoz szemléletes példaként, az illóolajokra, olajokra és aromavizekre gondolva jutott eszembe Csenrézi, (Fehér) Tárá és en bloc Dharmapálák minőségei, energiái. Miért? 

Arról tudok beszélni, amit én tanultam. A buddhizmussal kapcsolatban is azt tapasztalom, hogy csilliárd igazság létezik háromszor annyi magyarázattal, én többek közt populáris könyvekből meg buddhista alapképzésen (1-2) egy indológustól szereztem a tudásom. Buddhista irányzatonként az is eltérhet, melyik “szereplőnek” mi a feladata, hogyan ábrázolják, satöbbi, és mindnek helye van a világban. 

Csenrézi

A vadzsrajána buddhizmusban nagyszerűen csoportosították a buddhákat és buddhaábrázolásokat. Az 5 tathágatá, azaz fő Buddha alá mindenki besorolható. Egyik ilyen “fő istenség” Amithába, az ő bódhiszattvája (“megvilágosodásra törekvő”, egyfajta felébredett tanítvány, képviselő, helytartó, segítő, ilyesmi ?) Avalokitésvara (szanszkritül), másnéven Csenrézi (tibetiül). A növényi olaj gondolatára jutott ő eszembe, mert nekem mindkét dolog a bázist jelenti. 

Csenrézinek (”az, aki mindent lát”) többféle ábrázolása van, többnyire fehér színnel, négy karral ábrázolják, de ezerkarú verziója is ismert. Az együttérzés és könyörületesség bódhiszattvája. Megkülönböztetésektől mentes szeretetet sugároz. Ezerkarú Csenrézi 11 fejjel megáldott alak, mindegyik tenyerében egy szem található (innen a név… vagy a névből az ábrázolás? ?). Csodálatos jelentése ennek az ábrázolásnak, hogy Csenrézi a kis szemecskéivel minden érzőlény szívébe belelát, és ezer karjával kézen fogva kivezeti őket a szenvedésből. 

Tárá 

Neve jelentése: csillag (az, aki átvezet //a szenvedés óceánján//), a tibetiek Dölmának hívják. 21 fő alakja van, többszáz van ezek alatt, mindegyik női minőség, az együttérzés és könyörületesség, az erények és megvilágosodott tettek bódhiszattvája. Zöld Tárá a legelterjedtebb alak, a legkönnyebben vele vehető fel a kapcsolat (erre utal kinyújtott lába is). Ahogy a többi színű Tárá, a zöld is egy finom, női energia, a nagylelkűség tartozik hozzá. Véd a félelemtől és a szenvedéstől. Fehér Tárához tartozik az együttérzés (nem véletlenül született Csenrézi könnyéből), a hosszú élet, a gyógyítás és derűs nyugalom. Utazások során állítólag védelmet ad, gyógyító és finom energiák tartoznak hozzá – ahogy az aromaterápiában az aromavizekhez. 

Manydzsusrí 

Róla tán még nem beszéltem, de nagyon kedvelem a fickót, ő a bölcsesség bódhiszattvája tejfelesszájú hercegként. Hogy egy kedves tanítómat, Tongori Petit idézzem, ő a bódhiszattvák Bon Jovija. ? Dönti a nyugati sztereotípiákat, hogy a bölcs az élettapasztalattal rendelkező minél idősebb ember. A szellemi sötétség mélységeit vágja át a lángoló kardjával, pontosabban a káprázatot, a nem tudást, a dualitást – a létkerék szenvedésének kötelékeit. Másik kezében pedig a túlpartra jutott bölcsesség szimbólumát, egy könyvet tart, a fülénél nyíló lótuszban pedig a szívszútra, vagyis a pradzsnyápáramita van.  

Manydzsusrí segíti a gondolkodást, a megismerés útjából gördíti el az akadályokat, kitágítja a tudatot. Megszabadít a negatív erőktől, a szerencsétlen újjászületésektől, ráadásul jószerencse és jókedv is jár áldásával. Őt csak azért hozom be, mert szerepel a fotómon, hát tanuljunk róla is. Mantrája az Om Ah Ra Pa Ca Na Dhih

Dharmapálák 

Vaskos, sötét, ijesztő kis gnómok, mondhatni. Néhányuk halott állatok részeit viseli, néhányuk emberek vagy hindu istenségek tetemén tapos, koponyáikból isszák a vért, vagy épp csontokból font ékszert viselnek. Ők haragvó istenségeknek tűnnek, de ha katáznának, fő tevékenységi körnek a védelmezést és erődemonstrálást jelölhetnék meg. Védelmezni meg ijesztő külsővel a legtutibb. Ezt tetézi az őket körülvevő láng, vagy hát a belőlük áradó bölcsesség tüze. 

Minden nap emlékeztetnek arra ezek a haragvó alakok, hogy gyakoroljuk a harag (megélése után) az elengedését, hogy meghaladjuk a sötétséget, a nem tudás és gyűlölködés állapotát. Emellett persze elijesztik rosszakaróinkat, és védik a tant. Nagyon erősek, apró termetűek ugyan, de hatalmasok – az illóolaj is egy kis üvegnyi folyadék, miközben világokat teremt, védelmez, erőt ad, bevonzza, amit be kell, távol tartja, amit távol kell.  

Ekadzatival (a 21 Tárá egyik ábrázolása egyébként) jövök ki a legjobban, neki mindenből egy van (fog, mell, konty ?), sötét, mint az éjszaka, és jó vegán módjára (nem) állatbőr helyett emberbőrből készült ruhát visel. Az egyik legharagosabb bódhiszattva, Nepálból kaptam egy róla készült ábrázolást, 100 % műanyagból készült kis medálban, színes, poliészter madzagon lógva. Máig mélyen megérint.  

Mérhetetlen haragja mellett ő a mindenek anyja, az összes tan védelmezője, nyilván holttesten tapos, ami nem azt jelenti, hogy egy szemét kéjgyilkos, az ego legyőzésének szimbóluma ez. “Életútjával”, küldetésével rezonálok az igazságérzettől duzzadó mellkasommal és tudom, hogy az egyik legcsodálatosabb feladatom az életben meghaladni azt a dühöt, amivel ő megjelenik.  

Ha hasznosnak találtad az olvasottakat, oszd meg Te is!